Нова книга знаного на Волині археолога та краєзнавця Григорія Васильовича
Охріменка знайомить читача з різними проявами господарської діяльності,
матеріальної та духовної культури населення Волині та Волинського Полісся від
раннього палеоліту до часів Київської Русі. Книга складається з двох розділів
та 20 статей, які, не дивлячись на задекларовану підназву „монографія”, є не
об’єднаним цілим, а виступають скоріше окремими дослідженнями з названою теми,
що дозволяє Автору більш детальніше і цікавіше ознайомити читача з „віртуальною
невідомістю”.
У перших двох статтях, які є скоріше ввідними у текст, Автор дає загальну
характеристику природних умов, господарської діяльності давніх мешканців наших
земель, підсумовуючи наступним чином: „У ранньому та середньому кам’яному віці
все необхідне для прожиття людина брала від природи. Мисливство, збиральництво,
рибальство становили основу економіки. З Vтис. до н.е. на
Західній Волині, з приходом сюди носіїв Дунайської культури, почавсяперехід до відтворюючого господарства і в
аборигенного населення Волинської неолітичної культури” [32].
Книга Г.В.Охріменка стала результатом не тільки теоретичних роздумів
Автора, а й результатом опрацювання матеріалів власних археологічних досліджень,
тому й багата на приклади та ілюстративні додатки з теренів нашого краю.
Проте, ілюстративні матеріали, а також і деякі приклади, що доповнюють
текст, походять з різних куточків Польщі, Франції, України, Росії, Білорусі,
оскільки „на всьому євразійському просторі відбувалися аналогічні процеси
розвитку, ...але не скрізь їх пам’ятки збереглись однаково” [4].
На окрему увагу заслуговують методи опрацювання Автором матеріалів (як
речових, так і документальних – джерел, монографій, статей). „До певної міри, –
зізнаєтьсяАвтор, – робота археологів є
подібна до слідчої, коли за малоподібними відбитками слідів відтворюється
розвиток подій” [3]. До арсеналу своїх дослідів Г.В.Охріменко залучає
палеобіологічний та палеозологічний аналізи, зокрема, відбитків зернівок на
уламках горщиків, остеологічних залишків. Такому підходу міг би позаздрити не
тільки колега-археолог, а й сер Артур Конан Дойль...
Важко проминути мовну палітру текстів, збагачену Автором синонімами,
епітетами, фразеологічними зворотами, що є досить рідкісним явищем у сучасній
археологічній літературі. Разом з Автором усміхнеться і читач, коли, наприклад,
згадає давню байку про мисливців на мамонтів: „Висловлювалося припущення, що їх
(мамонтів – О.З.) заганяли до урвищ чи до викопаних у вічній мерзлоті (!?)
ям” [48]. Автор не вдається до полеміки з апологетами цієї „теорії” (як це
полюбляють інші його колеги), а надає читачу принагідну можливість зробити
логічний висновок самостійно.
Дуже приємно також, що у своїй праці не оминув Г.В.Охріменко, відповідно до
нової історіографії, екологічної кризи епохи кам’яного віку, наголошуючи,
навіть, на тому, що „склад тварин у тому чи іншому регіоні України в різні
періоди льодовикового часу змінювався під впливом багатьох факторів, а одним з
найголовніших було винищення людьми певного виду тварин” [47]. Щоправда, важко
погодитися з Автором у тому, що ведмеді та зубри на Волині були знищені
остаточно в часи Великого князівства Литовського, адже проіснували вони тут ще
декілька століть...
Окремі статті книги самі собою є своєрідними „цікавинками” в сучасній
історичній науці. Завдяки Г.В.Охріменкові ми можемо подивитися на світдавніх людей із незвичного ракурсу. Автор
детально знайомить читача з найбільшими відкриттями людства, використовуючи і
місцевий матеріал. Так, він згадує про лук та стріли, що за епохи мезоліту
стають ефективними засобами індивідуального полювання. Цікаве у цьому плані
спостереження Д.Нужного, яке наводить Автор: „Трапецієподібні наконечники
стріл... при влученні у тварину створювали шоковий ефект, а з близької відстані
могли перебити ребро чи кістку... вони мали розривну дію – дробилися на гострі
скалки-кремінці” [52]. Відкриття секрету виробництва посуду, як справедливо
зазначає Г.В.Охріменко, є одним з найбільших винаходів людства за часів
первісності, що дозволило не тільки краще зберігати іжу, а й переходити на
дальші території. Не менш важливим, як з’ясувалося, було і винайдення штанів. А
ось уявлення про „жовтого диявола” – золото, – під прискіпливим поглядом Автора
розвінчується, бо в давнину таким дияволом була мідь, адже саме з періодом її
обробки „пов’язані такі всесвітньо-історичні досягнення, як орне землеробство,
пастуше господарство, перший великий поділ праці, виникнення майнової та
соціальної нерівності, перші державні утворення Далекого Сходу” [75].
Знайшлося місце у дослідженні і характеристиці житлобудівництва,
антропологічній характеристиці населення, рибальству, колісному транспорту,
харчуванню людей в давнину, добуванню та розповсюдженню бурштину і,
найголовніше, – мистецтву та духовній культурі давнього населення Волині.
До недоліків книги слід зарахувати все ж таки помітну поспішність у її
створенні, що виявилося у пропусках у списках літератури згаданих у тексті
посилань; друкарських помилках, особливо прикрих у термінах
(„стжижовська-стрижовська” культура); а також у неузгоджених характеристиках,
часом суперечливих одна одній у різних статтях, археологічних культур. Щодо
останнього, яскравим прикладом є висвітлення Автором екзистенції Зарубинецької
культури:
„Незважаючи на велике значення Зарубинецької
культури в етногенезі слов’ян, лише 9 її пам’яток відомі на теренах
Північно-Західної України, і то більшість із них виявлені на Поліссі...
Пам’ятки волинської групи Зарубинецької культури відносять до І ст. до н.е. –
І. ст. н.е.” (с.23)
„Дальший розвиток етногенезу слов’ян пов’язаний
з Зарубинецькою культурою, яку датують І ст. до н.е. – І ст. н.е., але
припускаємо, що на Волині та Волинському Поліссі вона існувала довше. Районом
же її формування деякі дослідники вважають Прип’ятське Полісся” (с.39).
Не дивлячись на всі ці незначні недоліки, дослідження Г.В.Охріменка є
значним внеском у розвиток сучасної історичної, археологічної науки і,
найголовніше, – краєзнаства. Адже у ньому „захоплено відтворюється те, що було
за окремими відправними деталями віртуальної невідомості”. Словами Автора у
вступі [4] напрошується і
висновок рецензії: „Маємо надію, що посібник буде вдосконалюватися,
доповнюватися і стане в нагоді вчителям, студентам, шанувальникам минувшини
краю”.