Культурно-історичні рекреаційні ресурси Волинської області
Туристично-краєзнавчі дослідження . – К., 1999. – Вип.4. – С.26-32.
Огнєва О.Д.
Златогорський
О.Є.
(м.Луцьк)
Культурно-історичні рекреаційні
ресурси
Волинської області
Зміни, що відбуваються в
економіці України, торкнулися майже усіх її галузей, у тому числі і
рекреаційної. Причому, особливого значення в останні роки набуває регіональна
специфіка. Свідоцтвом тому є низкамонографій, популярних видань, статей [1] .
Навіть в тих випадках,
коли йде мова про послуги природних ресурсів, і коли згадуються
культурно-історичні ресурси, стає зрозумілим, що сприйняття останніх залишилося
без врахування їх існування в системі ринкових послуг. Не кажучи вже про те, що
подібні оцінки не передбачаються взагалі при відтворенні історичного напрямку
туристичних маршрутів[2] . В якості культурно-історичних рекреаційних ресурсів
визначаються: пам’ятники культури і архітектури; природні пам’ятники, сади,
парки; музеї (краєзнавчі, художні, літературні, меморіальні, музеї-виставки);
пам’ятні історичні місця; високоестетичні сучасні архітектурні ансамблі,
будівлі[3] .
Культурно-історичні
ресурси мають наступні основні характеристики: цінність, привабливість,
пізнавальний потенціал. Дослідники природних рекреаційних ресурсів Волині
розподіляють культурно-історичні рекреаційні ресурси на ресурси міжнародного,
загальнодержавного значення, регіонального значення, місцевого значення[4] .
Проте запропонована система розподілу змінюється на звичайний розподіл
екскурсійних об’єктів за категоріями вагомості. І відповідно розподіляються на
особливо-цінні (І категорія), об’єкти, що мають особливий інтерес для туристів
(ІІ категорія) і інші (ІІІ категорія). Замість аналізу місця
культурно-історичних ресурсів в структурі галузевого розподілу (рекреаційних
ресурсів) наводиться звичайний опис найважливіших екскурсійних об’єктів. І як
підсумок робиться висновок: "у Волинській області є значна кількість
цікавих пізнавальних об’єктів історії, культури, мистецтва. Більшість з них є
екскурсійними, або можуть бути включеними в програму туристичних
маршрутів"[5] .
Таким чином, можна
зробити висновок, що дослідження культурно-історичних ресурсів Волині не
розглядається як фактор рекреаційних ресурсів в системі ринкових відносин.
При характеристиці
культурно-історичних ресурсів приймають до уваги такі їх ознаки: цінність,
привабливість, пізнавальний потенціал. Останні два нібито відпущені на волю
рекреанта. Хоча насправді за цими визначеннями міститься ще кілька дуже
важливих ознак, а саме атрактивність, коммеморативність, інформативність, які
безпосередньо містять реальні можливості для введення кожного з таких об’єктів
до так званих соціально-економісних рекреаційних ресурсів.
Йдеться про так звані
підприємства малої та середньої форми власності, діяльність яких повинна
враховувати культурно-історичну специфіку регіону. До того ж взагалі жодне
дослідження не засвідчило проблему відновлення культурно-історичних ресурсів.
Можна сказати, музеї, пам’ятки археології, архітектури як об’єкти державної
форми власності, не включені у соціально-економічну діяльність.
Культурно-історичні
ресурси Волині при їх орієнтації і включення до соціальної і економічної
програми розвитку кожного району як складової розвитку туризму мають значний
потенціал. Але цьому в першу чергу заважають існуючі ілюзії (міфи) про розвиток
туризму в області, такі як:
– наявність ринку
культурно-історичних послуг в регіоні;
– професійність надання
таких послуг (залучення музеїв і т.п.);
– наявність
інформаційного поля щодо послуг;
– забезпечення такого
поля у наукових, масових виданнях, рекламі (від дороговказів, до інформації по
радіо і телебаченню);
– наявність адресату
(внутрішнього і зовнішнього) регіональної туристичної системи;
– забезпечення або
недостатнє забезпечення такого адресату матеріально-технічною базою (послуги
розміщення, харчування, транспорту);
– відновлення
культурно-історичних ресурсів;
– наявність і визначення
адресанта культурно-історичних послуг;
– реальна цінова політика
в умовах конкуренції навколо таких послуг.
Наявність при реальності
чи дієвості кожного з таких положень, що торкаються досить суттєвих проблем
туризму в регіоні, їх абсолютизація чи автономне, незалежне один від одного
існування, є недостатнім для вирішення питання культурно-історичного потенціалу
області. Лише комплексний аналіз і застосування цих положень буде сприяти його
вирішенню.
В Центральній Європі
такому комплексному підходу є чудовий приклад курорту на Карлових Варах у
Чехії. Серед різноманітних послуг для туристів, які тут пропонують, є і своя
"родзинка",– відвідувачі ресторану можуть, наприклад, замовити обід
Гете.
Якщо уважно подивитися на
карту Волинської області, то можна чітко визначити трикутник
Луцьк–Володимир-Волинський–Ковель. Трикутник з адміністративних центрів, що
з’єднані між собою автомобільними та залізничими магістралями. У трьох цих
містах зосереджено головні культурно- історичні ресурси Волинської області.
Проте, по трасі, що з’єднує їх знаходиться низка пам’яток історії, культури та
літератури не меншого значення.
Загальновідомими
туристичними об’єктами Волині є історико-культурний заповідник "Старе
місто" у Луцьку, пам’ятники архітектури у Володимирі-Волинському, монастир
у с.Зимне, літературно-меморіальний музей Лесі Українки у с.Колодяжне. Якщо
вказані визначні пам’ятки більш-менш введено до туристичного обігу, то значно
менше уваги в останні роки приділялося іншим центрам духовної діяльності
Волині.
Розглядаючи рекреаційний
комплекс Волині, складовою якого є культурно-історичні ресурси, можна виділити
кілька туристичних маршрутів у межах трикутника
Луцьк–Володимир-Волинський–Ковель на 3 дні і більше.
Всередині цьго маршруту
можна виділити тему "Знайомство з історією українського
містобудування". Визначений маршрут розглядає міста Волині в історичній
ретроперспективі. Адже Володимир-Волинський з його унікальними пам’ятками
знайомить з містом Київської Русі, Луцьк – з середньовічним містом, Ковель – з
містом нового часу (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.).
Всередині цьго маршруту
утворюється ще одна тема, яка знайомить з меморіальними садибами у с.Колодяжне,
м.Устилузі, с.Затурці. Розроблений, давно існуючий маршрут до садиби Косачів у
даному випадку розширюється за рахунок маршруту до музея Ігоря Стравинського в
Устилузі і садиби В’ячеслава Липинського у Затурцях, де планують створити
музей. На базі меморіальних садиб можна відтворити індивідуальні маршрути,
пов’язані з іменами їх власників. Навколо Колодяжного це поїздки до Голоб,
Нечимного[6] . Відповідно шлях Ігоря Стравинського по Волині:
Ковель–Володимир-Волинський–Устилуг.
Інша тематика екскурсій
по території Волині передбачає як активний відпочинок, так і пізнавальну
діяльність. Це відтворення прадавньої історії Волині через відвідування
залишків стародавніх городищ. Попит на подібний маршрут визначається як
підвищенням інтересу до археологічних пам’яток у нашій країні (нелегальна, так
звана "чорна археологія"), так і існуванням програми археологічної
практики у вищих навчальних закладах. По маршруту
Луцьк–Володимир-Волинський–Ковель можна відвідати городища у Жидичині,
Городищі, Шепелі, Горзвині, Одерадах, Затурцях, Локачах, Зимному, Турійську,Переспі[7] .
Інша тематика екскурсій
передбачає знайомство з сакральним мистецтвом Волині, церковними спорудами.
Маршрут такої екскурсії передбачає відвідання Луцька, Олики, Білостока, Нового
Загорова, Зимне, Володимира-Волинського, Мильці, Жидичина.
В історії культури
України особливе місце посідають регіонально-обласні культурні вогнища. Відомо,
що вихідці з обласних культурних центрів часто займають у культурі столичних
центрів значне місце[8] . Для Волині це стосується імен не тільки родини Косачів,
Липинських, Стравинського, а й Андрія Курбського (Ковель, Миляновичі)[9] ,
Габріелі Запольської (Підгайці, Прилуцьке)[10] , Андрія Белого (Луцьк,
Боголюби)[11] , Юзефа-Ігнація Крашевського (Городок)[12] , Єви Фелінської
(Воютин)[13] , Агатангела Кримського (Володимир-Волинський). У бурхливі роки ХХ
ст., під час військових дій на Волині перебували літератори із світовою славою
– Олексій Толстой (Володимир-Волинський), Ісаак Бабель (Ковель), Генріх Бьоль
(Ковель), Ярослав Гашек[14] .
У 2004 році буде відзначатися
ювілей Українського січового стрілецтва, маршрут по місцям бойової слави
стрільців 1914-1916 років вписується у трикутник
Луцьк–Володимир-Волинський–Ковель. У 1992 році у зв’язку з50-ти річчям Української Повстанської
армії виник апробований маршрут, орієнтований на діаспору і нове покоління
українців, пов’язаний з витоками УПА. 2002 рік є також ювілейним в історії
повстанської армії, відповідно цей маршрут знову буде користовутися попитом.
Слід відмітити, що кожен
з пунктів запропонованих маршрутів вимагає діючої матеріальної технічної бази,
інформаційного забезпечення, чітко визначенного адресату, а найважливіше –
чітко визначеного адресанта (не розпорошеного між туристичними бюро, музеями,
управліннями рекреаційної діяльності регіону тощо). Інакше вирішення питання
регіонального туризму залишиться тією ж ілюзією і міфом. Було б доцільним
розмістити у центрах цих маршрутів готельні комплекси, заклади харчування,
здійснити облаштування транспортних магістралей, забезпечити професійне
обслуговування рекреантів з врахуванням таких факторів як вік, стать, соціальна
належність, традиції, релігійні та національні особливості, уподобання, стан
здоров’я.
Для кожного з пунктів
потрібна і відповідна "родзинка". Тим більше, це стосується
підприємств малої і середньої форми бізнесу, що пов’язані з харчуванням.
Наприклад, відомо, що в родині Стравинського вирощували сорт ананасної
клубники[15] . Особливе місце у волинських періодах життя всесвітньовідомого
композитора займав і сам шлях до Устилуга, потягом до Володимира-Волинського,
де "іжа була чудовою", і на конях чи авто до Устилуга[16] .
Відтворення таких подробиць у наші дні привернуло б увагу екскурсантів, адже
мистецький спадок Стравинського належить не тільки Україні, а й цілому світу.
Було б доцільним розмістити в Устилузі і концертної зали з широкими акустичними
можливостями. 2002 рік буде відзначатися в Росії, як "рік України".
Розроблений маршрут у зв’язку з цією подією (Санкт-Петербург–Москва–Київ) можна
продлити і до Устилуга.
Садиба Липинського у Затурцях
на початку ХХ ст. відома як зразковий господарський комплекс наприкінці ХІХ ст.
Створення тут у наші дні, наприклад, дослідницької сільськогосподарської
станції з широкою виставочною діяльністю, послужило б визначенню конкретного
адресата.
Відвідування Олики –
маєтку і замку Радзивілів могло відбуватися і під час сезону полювання,
оскільки Радзивили були відомі своїми мисливськими уподобаннями. Тим більше, що
мисливські послуги пропонують у недалекому від Олики смт Цумані.
Існує приказка: найкращий
спосіб спіймати три зайця – це виловити вісім і п’ять відпустити. Комплексне
забезпечення культурно-історичних ресурсів Волині має сприяти і вирішенню
проблеми регіонального туризму в області, вона є складовою і
соціально-економічної політики, без нього і туризм, і економіка регіону не є
самодостатніми. Існує і інша приказка: за двома зайцями погонися, жодного не
вхопиш. Тими "зайцями" є, напевно, ілюзії навколо туризму зовнішнього
і туризму внутрішнього. Якщо перший у наші дні приносить реальний прибуток закордону,
то другий – це той, який ми ще "не впіймали".
________________________________________
[1] Шаблій О., Шаблій З.
Нові підходи до категорії "рекреаційний потенціал" // Проблеми
регіональної політики. Збірник наукових праць.– Львів, 1995;Павлов В.І., Черчик Л.М.Рекреаційний комплекс Волині: Теорія,
практика, перспективи.– Луцьк, 1998;Кривицький А.Ф., Паліха Н.В.Проблеми розвитку соціальної інфраструктури регіону // Проблеми
раціонального використання соціально-економічного та природно-ресурсного
потенціалу регіону. Збірник наукових праць.– Луцьк, 1999.– С53–60; Павлов В.І.,
Черчик Л.М., Голян В.А.Підприємництво в
локальному рекреаційному комплексі: Стратегія розвитку.– Луцьк, 2000; Волинь на
зламі століть: історія краю (1989–2000).– Луцьк, 2001.(розділ
"Туризм").
[2] Якуб’юк А. Луцьк:
Путівник-інформатор.– Львів, 1983;Колосок Б.В., Якуб’юк А.М. Луцький історико-культурний заповідник.– К.,
1987;Денисюк В.Волинь. Події, факти, цифри. Туристичні
маршрути.– Луцьк, 1997; Волинь на зламі століть: історія краю (1989–2000).–
Луцьк, 2001.– С.605–606.
[3] Лемешев М.Я., Щербина
О.А.Оптимизация рекреационной
деятельности.– М., 1986.– С.53.
[4] Павлов В.І., Черчик
Л.М.Рекреаційний комплекс Волині.–
С.21.
[5]Там само.– С.56.
[6]Літературно-меморіальний
музей-садиба Лесі Українки в Колодяжному: Путівник / В.Комзюк, Л.Мержвинська.–
Луцьк, 1996.– С.20–28.
[7]Кучінко М.Топографія, укріплення та соціальний зміст
городищ Західної Волині, Холмщині і Підляшшя X–XIY ст. // Zamojszczyzna i Woіyс
w minionym tysi№cleciu. Historia, kultura, sztuka.– Zamoњж, 2000.– S.7–13.
[8]Петровский М. Мастер и
город. Киевские контексты Михаила Булгакова.– К., 2001.– С.10.
[9]Культура українського
народу: Навч. посібник.– К., 1994.– С.63.
[11]Белый А.Между двух революций. Воспоминания в 3-х кн.
Кн.3.– М., 1990.– С. 355–436.
[12]Ковальова В.Пам’ятки польської культури на Волині //
Zamojszczyzna i Woіyс w minionym tysi№cleciu. Historia, kultura, sztuka.–S.130.
[13]Козар Н.Родина Фелінських. До питання про
реконструкцію фонду фото у збірці Волинського краєзнавчого музею // Минуле і
сучасне Волин: літописні міста і середньовічна культура. Науковий збірник.–
Луцьк, 1998.– С.110.
[14]Малаховський В.С.,
Хмелюк С.Ф.Життя і творча діяльність
Ярослава Гашека на Україні // Чехи на Волині: історія і сучасність. Праці
Житомирського науково-краєзнавчого товариства дослідників Волині. Т.24.–
Житомир–Малин, 2001.– С.108.
[15]Стравинський
Ф.І.Игорь и Екатерина Стравинские, мои
отец и мать, в центре моих воспоминаний о детстве // Роде наш красний… Волинь у
долях краян і людських документах. Том ІІІ.– Луцьк, 1999.– С.812.