Минуле
і сучасне Волині та Полісся: Ковель і ковельчани в історії України та Волині. –
Луцьк, 2003. – Ч.2. – С.123-24.
Олена Огнєва,
Олексій Златогорський (Луцьк)
Маргіналії
біблійних видань XVI-ХІХ ст.
Дане дослідження є продовженням попередніх, присвячених біблійним виданням XVI-ХІХ ст.
з Державного архіву Волинської області, фондів Волинського краєзнавчого музею,
Острозького музею книги, Рівненського краєзнавчого музею, що експонувалися на
виставці “Біблія у світовій книжковій спадщині” у Луцьку протягом
травня-вересня 2001 року[1].
Поглиблений інтерес дослідників книги завжди викликають покрайні записи
(маргіналії) на листах, обкладинці, безпосередньо в тексті над рядками, що
містять цінний джерелознавчий матеріал, введення якого у науковий обіг сприяє
більш детальнішому вивченню регіональної історії та культури, мовних
особливостей та економіки.
Згідно останніх методичних розробок покрайні записи поділяють на власницькі
(провенієнції); дарчі; вкладні, якими обгрунтовувалося право власності на
книгу; історичні, які є результатом індивідуального сприйняття подій та фактів
(вони розповідають про політичні події, військові дії, дають оцінку історичним
діячам, а також висвітлюють факти особистого життя тощо). Окрему групу
маргіналій, найбільш поширену, складають приписи, які пов’язані з матеріалами
книги[2].
Якщо взяти до уваги власницькі записи, то на виставці були представлені
біблійні видання з бібліотек Острозької (XVII ст.),
Новогродської (XVII ст.), Луцької (XVIIІ ст.)
єзуїтських колегій, Білостоцького монастиря (XVII ст.),
Крем’янецького ліцею (ХІХ ст.), Київської духовної семінарії (ХІХ ст.),
Товариства ім.князів Острозьких (кінець ХІХ – початок ХХ ст.), Мусаеля Фостеля
(XVII ст.), Іоанна Готовчика (XVII ст.),
відомих культурних діячів – Григорія Кониського, Антоні Мошинського, історика
Дмитра Бантиш-Каменського, який очолював також Російське Біблійне товариство.
Вкладні записи містять інформацію як про особу дарувальника книги, так і
отримувача. На виставці було представлено два Євангелія в срібному окладі з
вкладними записами:
1) Почаїв, 1780 рік, латинкою і українською мовою від 25.07.1786 р.: “Разом
з обкладинкою Кондрат Якимчук з дружиною Устинією і дочкою за 84 злотих до
церкви Купинської за здравіє і за відпущення гріхів своїх”;
2) Москва, початок ХІХ ст., запис російською мовою від 12.08.1816 р.: “Сіє
Евангеліе совсемъ
настоящимъ окладомъ принесенное поветового города Ровна в соборную, Воскресенія
Христова церковь полковникомъ Александром Макаровымъ, женою ево Катериною Ивановою, Швенцеровыми в
день бракосочетанія родной дочери Евы с подполковником Александромъ Детериксомъ. О здравіи всехъ, благополучіи и
долгоденствій с темъ
чтобы оное Евангеліе существовало в поимянованной церкве навечное
времена. Сие подписал их родственник Надворный советникъ Гаврила Сергеевъ Пятницкий тысяча восемь сот
шестнатцатаго года августа дванадцатого дня”; і запис тією
ж мовою : “Въ даръ
Св.Михайловской церкви с.Срибно отъ Ровенского Собора. 1918 года мая 17/29 дня”.
Обидві книги зберігаються у фондах Рівненського крєзнавчого музея. Їх
маргіналії знайомлять з цінами на книгу у відповідний час, звичаями, історією
певних церков. Привертає увагу запис, в якому згадується підполковник Александр
Детерикс, швидше всього чех за походженням.
Нажаль, на виставці не були представлені видання з історичними записами.
Проте, такі відомі. Наприклад, у “Тріоді цвітній”, виданій у Львові 1688 р. із
села Штунь Любомльського району (нині зберігається у Любомльському краєзнавчому
музеї). Запис засвідчує перебування військ Мазепи, Карла ХІІ на Волині, містить
оцінку військових та політичних подій пересічним очевидцем. Його розглянуто
нами в окремій публікації[3].
Цікаві історичні записи містяться у київському Апостолі 1722 р. з м.Дубна
на Рівненщині (приватна збірка), які знайомлять з подіями Семилітньої війни:
1) “Roku 1758 MiesiacaJuniaDnia 29… PrzechodzylowoyskoRosyskieprzezPolszczenaprusakadoSaksonijnaoblezenicdwanascietysiencyduncuwykalmukuw. A
nadnimi byl komendar Daniel Ochrymowicz Jeneral”;
Запис засвідчує, що Польща, хоч і дотримувалася нейтралітету у цій війні,
але дозволяла військам Росії проходити своєю територією. Ми дізнаємося також,
що серед цих військ були і українські козацькі полки (чернігівський,
ніжинський, батуринський), і донські козаки, і калмики.
Такий лише побіжний огляд маргінальних записів засвідчує їх цінність для
історичних досліджень, необхідність каталогізації збережених стародруків,
навіть у приватних збірках, введення таких важливих їх складових у науковий
обіг.
[1] Огнєва О., Златогорський
О.Біблія в ілюстраціях // Пам’ятки сакрального мистецтва Волині.
Матеріали VIIIміжнародної
наукової конференції. м.Луцьк, 13-14 грудня 2001 року.- Луцьк, 2001.- С.163-166;
Огнєва О., Златогорський О. Середньовічні протестантські видання на
Волині // Історія релігій в Україні. Праці ХІІ-ї міжнародної наукової
конференції (Львів, 20-24 травня 2002 року).- Львів, 2002.- Книга І.-
С.295-299.;Огнєва О., Златогорський О.
З історії друкованої Біблії в Україні другої половини XVIII ст. // Сакральне мистецтво Волині.
Матеріали ІХ міжнародної наукової конференції. м.Луцьк, 31 жовтня-1 листопада
2002 року.- Луцьк, 2002.- С.117-118.
[2] Дмитрієнко М., Войцехівська І.Маргіналістика – спеціальна дисципліна
історичного циклу // Історія українського середньовіччя: Козацька доба. Збірник
наукових праць. (На пошану історика лауреата Державної премії ім.Т.Шевченка
Олени Михайлівни Апанович).- К., 1995.- Ч.1.-С.144-145; Коваль-Гнатів Д.Ю.Маргіналії та провенієнції збірки інкунабул Львівської наукової
бібліотеки ім.В.Стефаника НАН України // Записки Львівської наукової бібліотеки
ім.В.Стефаника НАН України.- Львів, 1994.- Випуск 4.- С.54-64.
[3] Огнєва О., Златогорський
О.Іван Мазепа в традиції українських
стародруків // Данило Братковський – поет і громадянин. Матеріали
науково-краєзнавчої конференції, приуроченої 300-й річниці страти Данила
Братковського. м.Луцьк, 22-23 листопада 2002 року.- Луцьк, 2002.- С.59-63.