Сакральні вироби та прикраси раннього середньовіччя та давньоруського часу з території Волинської області
Нариси
культури давньої Волині / За загальною ред. Г.В.Охріменка.
– Луцьк: Волинська обласна друкарня, 2006. – С.525-535.
Олексій ЗЛАТОГОРСЬКИЙ,
Григорій ОХРІМЕНКО,
НаталіяСКЛЯРЕНКО
Сакральні вироби та прикраси раннього
середньовіччя та давньоруського часу
з
територіїВолинської області
Духовна культура Волинської землі X – першої половини XIV ст. відзначалася багатством та
розмаїттям проявів, а також оригінальним поєднанням споконвічних язичницьких
(поганських) елементів з християнськими, що відображалося у витворах мистецтва.
Обидві системи віри мали
свої чудові прояви у витворах мистецтва. Дослідники поділяють процес їх
об'єднання на три періоди: дохристиянський, ранньохристиянський та власне
християнський. При цьому відзначається в другому та третьому періодах стійке
збереження багатьох традиційних уявлень споконвічної язичницької віри, які
перепліталися з новими, привнесеними зовні. Це простежується і в поховальному
обряді: спочатку кремаційному, потім тілопокладальному, і в курганах ХІІ-ХШ
ст., у покладальних захороненнях знаходять підсипку з попелу та вугликів як
данину минулим звичаям [Кучінко, 2000, № 3, с. 45-50, с.45-50].
На північно-західній
частині території Київської Русі християнізація почалася досить активно у Х-ХІ
ст. і була одним з домінуючих факторів духовного розвитку місцевого населення
[Кучінко, 2000, № 3, с. 45-50,46]. З християнізацією краю входять в моду
сакральні речі: мідні, бронзові хрестики (суцільно відлиті та складені з двох
частин –
енколпіони), іконки, амулети, прикраси тощо.
Амулети. Найдавнішими нагрудними культовими виробами на Русі були амулети-обереги
– це шумливі
підвіски круглої й овальної форми, підвіски із зображеннями місяця, сонцевики
(сонцевидні круглі підвіски із зображенням променів сонця тощо), підвіски з
зображеннями міфічних тварин, птахів, тваринного світу взагалі, предметів
побуту, солярних символів, зброї та ін. [Нечитайло, Каталог... 2001, с. 4—5]
На Поліссі і до нині
побутують перекази-легенди про вовкулаків, лісовиків, русалок, берегинь. З Дорогочина
відома зооморфна підвіска у вигляді собаки чи вовка. Срібне зображення молодих
вовків відоме із шарів XI- XII ст. з Луцького замку. Частими знахідками є ікла
ведмедя з отворами для підвішування (Тоболи, Луцьк-Красне та ін.), вовка, вепра
[Кучінко, 2002, 314 с, с. 136-137].
Навколо курганів помітні
ровики як відображення сонячного культу, священного кола (Берестяне, Липно
Ківецівського району, Гірка Полонка Луцького та ін.). Цим же уявленням,
напевно, присвячувались округлі підвіски з кольорових металів, оздоблені по
кругу зерню (Майдан-Липно та ін.). Окремі прикраси давньоруського часу, напевно, були пов'язані
з космічними силами та явищами. До таких зараховують лунниці, яким
приписувалися магічні властивості, як очі бога тощо. Їхзнахідки відомі з шарів ХІ-ХІІ ст.
(Луцьк-Гнідава (знахідка М. Кучінка), Дорогочин, Більчичі, Будераж). Їх розміри – 2-4 см. Прикрашені вони зерню та мають вушко для
підвішування. На лунниці з Луцька є зображення хрестика, який був важливим
символом і в дохристиянські часи. Лунниці символізували культ Місяця. Знак
півмісяця, молодого, зростаючого Місяця вшановувався на Поліссі ще з
праслов'янських неолітичних часів, а також в давніх германців.
Формочки для лиття
лунниць відомі на Добринівському городищі та в Теребовлі [Археология
Прикарпатья, Волыни и Закарпатья, 1990, с. 91].
Ще однією пам'яткою,
пов'язаною з давньоруським язичництвом є амулети-топорики. На території
Волинської області, як і на інших територіях України [Макаров, 1992, с.41]
переважають амулети, що імітують бойові топірці з відтягнутим донизу лезом.
Орнаментика їх доволі різноманітна: глибокі врізні лінії і невеликі круглі
заглиблення або випуклості. Іншу групу топориків представляють вироби з широким
симетричним лезом, внутрішній край якого має дві шпорки, на думку Н.Макарова є
поширеними у Скандинавії та Прибалтиці [Макаров, 1992, с. 44-45].
Натільні хрестики та енколпіони. Центрами декоративно-прикладного
мистецтва Північно-Західної Русі були Луцьк, Дорогобуж, Пересопниця, де
працювали майстри-ювеліри. Асортимент виробів волинських майстрів був досить
різноманітним. Так, в некролозі кн.Володимиру Васильковичу перераховуються
золоті ікони, оклади церковних книг, прикрашені сріблом, емаллю, перлами,
відлиті з міді ворота, дзвони. В них виготовлялися енколпіони, інколи
прикрашені емаллю та черню. Формочки для лиття енколпіонів виготовлялися у
Володимирі-Волинському [Археология Прикарпатья, Волыни и Закарпатья, 1990, с.
91].
Масове поширення виробів
у формі хреста відповідало і християнським релігійним символам і давнім
язичницьким (Рыбаков, 1988, с. 610). Хрестики для простого люду були переважно
натільні. До натільних хрестиків М.Кучінко відносить:
1. Рівнораменні з
потовщенням на кінцях вироби розмірами 1,8x1,8 см (Дорогочин, Дорогобуж).
2. Іншим різновидом були хрестики
розмірами 2,5x2,0 см з потоншеними кінцями рамен і розширенням у центрі у
вигляді кола або квадрата (Дорогобуж, Белз).
3. Третім рідкісним типом
є ромбовидні заокруглені вироби (Луцьк). Були хрестики і більших розмірів (5x3
см, 3x6 см, 7х 10 см) з розширеними на кінцях раменами та рельєфним зображенням
розп'яття Ісуса Христа на лицевій стороні [Кучінко, 2002, с.39].
В. Сєдов розглядав срібні
і бронзові хрестики розмірами 3,2x2 см, 5x4,5 см як предмети масового
виробництва, що поширювали в ті часи від середньо-дунайських земель до
Скандинавії. На думку В. Сєдова, прототипами подібних хрестів були не
візантійські вироби, а з Великої Моравії [Сєдов, 1988, с. 63-66].
Формочки для лиття
хрестиків відомі з Галича, хрестиків у Шумську [Археология Прикарпатья, Волыни
и Закарпатья, 1990, с. 91].
Більшість предметів
давньоруського дрібного литва представлені двостульчатими хрестами, які
різняться за формою, зображеннями на них і супроводжуючими написами, а також за
місцем і часом виготовлення. Задум конструкції енколпіонів передбачав створення
місткого ларця-мощесховища на базі форми хреста з подальшим зображенням на
ньому різних сюжетів. Саме цій ідеї і відповідають енколпіони. І хоча протягом
століть вони змінювалися за формою та оздобленням, сама конструкція залишалася
сталою [Куницький, 1990, с.106-116, с. 106-107]. Ще Б. Рибаков (1971, с. 65)
зауважував, що в стародавній Русі був звичай носити поверх одягу на грудях
великі, складені з двох половин (створчаті) хрести-енколпіони, в середині яких
знаходились різні мощі.
Оскільки частина складнів
була знайдена в храмах, М. П. Кондаков вважав, що саме за їх допомогою ланцюги
зв'язувалися з кадилами (Кондаков, 1914, с. 259). Складні із слідами потертості
на поверхні, їх зображення на скульптурах свідчать, що використовувалися вони
також як амулети-прикраси і носилися на грудях. Цю думку підтверджує наявність
складнів серед кісток поховань у склепах. Безперечно, енколпіони, які правили
за атрибуцію церковникам, а також ті, що знаходилися в храмах, втілювали в собі
глибокий релігійний зміст у свідомості віруючих. Зображення на складнях
сприймалися як вище заступництво для його власника, як оберег від усіх можливих
нещасть і хвороб [Куницький, 1990, с.106-116, 107]. Для віруючого складень
набував важливого значення, у зв'язку із змістом його пустотілої частини, яку
можна було заповнити особливо шанованими речами (земля, деревина, мощі).
На території Волинської
області знайдено більше 30 бронзових хрестиків та енколпіонів. По одному
енколпіонові в Жидичині Ківерцівського,Бубнові Володимир-Волинського, Запілля, Затишшя, Угровськ
Любомльського районів, м. Володимир-Волинському. Їх головною
сюжетно-композиційною рисою була схематична композиція складня
Христос-Богоматір, тобто, на лицевій стулці зображений Христос, а на зворотній
Богоматір з Немовлям. По їх краях вміщувалися зображення святих. Спочатку вони
виготовлялися по глиняних формах і мали менш чітке зображення, пізніше – з
м'якого каменю. Відлиті в останніх відзначалися чітким опрацюванням деталей. З
Володимира-Волинського походить рідкісне зображення Ісуса Христа з піднятою для
благословення рукою, а також святих в овалах верхнього і бокового рамен. На
одному боці є напис БОРИС, на іншому – ГЛІБ.
Серед пам'яток
давньоруського мідного та бронзового лиття значне місце посідають знахідки
енколпіонів розмірами близько 9,3 х 5,7 см –9,6 х 6,4 см. На одному з них (ВКМ, інв. № РА-822) зображено розп'ятого
Ісуса Христа та чотири погруддя святих, інша частина передає зображення Божої
Матері з немовлям. Обидві половинки мають золотистий блиск. Подібними є
енколпіони з експозиції Волинського краєзнавчого музею (ВКМ, інв. № РА-35,
РА-245). Інша група енколпіонів менших розмірів теж передають розп'яття (ВКМ,
інв. № РА-241). На двох з них в бокових частинах є написи І-С та зверху і знизу
X.
Виготовлялися ще
енколпіони менших розмірів (1,7x4,3 см) з прямими кінцями рамен. Вони
інкрустувалися білою або чорною масою (Дорогочин, Грудек-Надбужний) або
перегородчастою емаллю (Городок біля Шепетівки). Серед простих людей
поширювалися хрести з каменю, бурштину (Володимир, Дорогочин, Дорогобуж,
Чермно). Їх розміри 2,2x2,2 см, 3,5x2,5 см. Датуються вони ХІ-ХІІ ст.
У період існування
Галицько-Волинської держави набули поширення характерні для другої пол. XIII-XIV
ст. енколпіони-квадрифолії. У колекції Львівського історичного музею є три
енколпіони цього типу, що походять з Поділля. Один такий хрест виявлено на
околиці Лучеська (Терський, 2002, с.108; с. 49, 52, рис. 25:1) (Рис. 1а, 1). З
місцевої майстерні, очевидно, походить екземпляр із селища Козлів біля Локачів,
переданий до Локачинського народного музею (Терський, 2002,108 с; с. 49,52,
рис.25:3).
Дуже подібним до
енколпіонів Волинського краєзнавчого музею (Рис.2а) є половина виробу з
Бубнова: зображення Божої Матері та трьох святих (Рис. 4, 3). Такі ж зображення
бачимо і на стулці енколпіона з м.Любомля. Розп'яття та чотирьох святих навколо
нього видно на половинках енколпіона із заповідника «Старе місто» в Луцьку
(Рис. 1а) та фондів ВКМ: інв. № РА-35 та РА-822 (Рис. 5,3,4). З чого можна зробити
висновки про значне поширення подібних виробів на цій території з кількох
центрів, у яких працювала обмежена кількість майстрів.
Більшою досконалістю
виробництва відзначається енколпіон із Затишшя з масивним вушком, що
складається з двох півсферичних половинок (Рис. 4а, 3-4). У центрі знаходиться
Розп'яття та напис І-С Х-С. На кінцях хреста зображені святі та написи біля
них: з лівого боку - Б (БОРИС), правого - Г (ГЛІБ), зверху - ІОАН, знизу - ГЕОРГІЙ. На звороті
зображення Богородиці. На кінцях хреста - погруддя святих з написами: зверху -
ПЕТРО, зліва і справа - КУЗЬМА, ДЕМ'ЯН, знизу - ВАСИЛЬ. На половинках вушка є
напис І-С Х-С [Охріменко, Остапюк, Стемковський, 2003, с. 114-116, с.114].
Аналогічні енколпіони, за
словами автора знахідки В. Артюха, є в колекції Львівського історичного музею.
Вони походять з Крилоса, Неслухова, Львова. [Артюх, 1970, с.83-84, 83-84;
Артюх, 1988, с. 7-8, 7-8]. Ці вироби, а також речі із с. Запілля Любомльського
району відзначаються більшою деталізацією. А останній ще й прекрасною
збереженістю. Написи на ньому відсутні (Рис. 4а, 1-2).
Отже, на основі поданого
можна підтвердити відомості про існування в часи Київської Русі на території
Західної Волині розвинутих центрів ювелірного виробництва, зокрема, в Луцьку,
Володимирі та Любомлі. Цілком можливо, що усі знахідки, представлені у музейних
збірках є витворами місцевих майстрів. Більшість із них (з грубим зображенням
Христа) треба віднести до другої половини ХІІ-ХШ ст. Волинські енколпіони та
хрести відрізнялися деякими деталями, розмірами, сюжетами та формою від виробів
Галицьких, Київських та інших територій.
М. Кучінко стосовно
території всієї Волині виділяє такі типи хрестів:
1. Натільні рівнораменні
(1,8x1,8 см) з потовщеннями на кінцях (Сонсядка - Сутійськ, Дорогичин - XI
ст.); з розширеним перехрестям на кінцях рамен (Дорогичин, Дорогобуж - ХІ-ХІІ
ст.); з потоншеними кінцями рамен (Дорогобуж, Белз, Лужки у Підляшші - ХІ-ХІІ
ст.).
2. Хрестики розміром 5x3
см з розширеннями на кінцях, раменами і конічним виступом зверху, з отвором та
лицевим зображенням Розп'яття.
3. Більш складні
енколпіони розміром від 3x6 см до 7x10 см, із заокругленими кінцями рамен
(Белз, Дорогичин, енколпіон із Володимир-Волинського з зображенням Богородиці
із піднесеною для благословення рукою, на аверсі є напис «Борис», на реверсі —
«Гліб»). Такі вироби М. Кучінко відносить до ХІІ-ХШ ст.
4. Енколпіони невеликих
розмірів (1,7x4,3 см) з прямими кінцями рамен і розширеним вушком. Деякі з них
інкрустовані білою і чорною масою (Дорогичин, Грудек Надбужний, Обровці -
ХІІ-ХШ ст). У інших інкрустовані стулки хреста перегородчастою емаллю, з
мотивом «городки» (Городище біля Шепетівки) (Кучінко М., 2000, с. 45-50). Крім
цього ще можна виділити підовальний енколпіон з розп'яттям, знайдений у Луцьку
(зберігається в історико-культурному заповіднику «Старе місто»).
Очевидно, що на Русі було
кілька центрів виробництва сакральних металевих мініатюр. Крім Києва, Галича та
ін. діяли волинські ремісничі осередки (ймовірно Луцьк, Володимир, Любомль).
Постають питання: звідки найперше ці новації проникли на Волинь: з Києва (як
пише Г. Корзухіна (Корзухина, 1950, с. 217-235), характеризуючи київське та
регіональне руське мистецтво), Великої Моравії чи Візантії? Та коли і де
найперше починається тут виробництво енколпіонів? Поки що на ці питання дати
відповіді важко.
Досвід виробництва
хрестів-енколпіонів приходить на Русь, як зазначають одні дослідники з
Візантії, інші виводять його із Великої Моравії. Але й з Малої Азії, Сирії,
через Крим, Херсонес подібні вироби потрапляли на Русь.
Вартим уваги є енколпіон
з Жидичина (Рис. 4,2) із зображенням хреста по центру. Аналогії знаходимо на
городищі ХІ-ХІІ ст. Дрисвяти Браславського району (Рис. 6, 2-3). Іншу
композиційну структуру має зображення на виробі з городища Маскавічи цього ж
району (колишня Полоцька земля, басейн Західної Двіни) (Рис. 6, 4), проте
спостерігається подібність за формою і тематикою з вище описаними зразками.
Енколпіон з Гродна XII ст. [Енциклопедія. Археологія і нумізматика Бєларусі,
1993, с.667] досить подібний до виробу з Любомля. Він, швидше всього,
виготовлений з глиняної матриці, бо має менш чітку прорисовку.
Дані про знахідки хрестів
«пекторальних» знаходимо в книзі під редакцією Міхала Валіцького «SztukapolskaPrzedromanskadoschulkuXIIIwieku» (1968 р.). В ній зазначається, що
подібні вироби носили не тільки найвищі духовні особи. Один з них походить з
поховання в катедрі Гнєзно і вважався роботою візантійських майстрів (Рис. 6,
1). Проте порівняння з давньоруськими аналогами привело до переконання, що цей
твір походить з Києва і датується першою половиною XIII ст. або кінцем XII ст.
(Sztuka…,1968, S.293). Але чи це було поховання
духовної особи чи світської - не відомо. Хоча на території Польщі є приклади,
коли в об'єктах «архітектури катедральної» знайдено «пектораль-склад»: в Гнєзно
та Кросно (Рис. 6, 5). Олов'яний хрест виявили в найдавнішому похованні
абатства Тинецького. Встановлено, що зібрані на території Польщі
«хрести-пекторалі», привезені із Русі (Sztuka…, 1968, S. 293), вони складаються з окремих
половин (аверс та реверс), скріплених завісами. В середині їх є місце на
реліквії. Одні з них прикрашені орнаментами з чорною та білою емаллю, інші
оздоблені фігуральними мотивами в техніці відливання. Закінчення рамен хреста у
них має вигляд медальйонів, у яких розміщено погруддя святих, на деяких з них є
написи (монограми) імен.
Тобто можна зробити
припущення, що вироби волинських майстрів-ювелірів різними торгівельними
шляхами розходились по західних та північних територіях сучасної Білорусі, в
тому числі Гродненському, Полоцькому князівствах і не виключено сусідньому
Туровському. Наведені в енциклопедії енколпіони Східної Білорусі (наприклад, з
могильника Курганне, Гомеля) мають інший, чітко відмінний (можливо, місцевий)
стиль, виконання, або потрапляли з південного Подніпров'я відомими торговими
шляхами [Енциклопедія. Археологія і нумізматика Бєларусі, 1993, с. 656]. Проте
волинські енколпіони та хрести відрізнялися деякими деталями від виробів
Галицьких, Київських та інших територій, а також за розмірами, сюжетами та
формою. Знахідки у волинських музеях мають чітко визначені локальні
особливості, що також підтверджує думку про самобутність та оригінальність
робіт умільців з Волині.
Література
1. Александрович В.
Мистецтво Галицько-Волинської держави. Львів, 1999.
2. Артюх В. Знахідка
давньоруського енколпіона на Шацьких озерах //Волинська ікона. Питання
дослідження, вивчення та реставрації. - Луцьк, 1997. - С. 83-84.
3.Артюх В. Знахідка давньоруського
енколпіона на Шацьких озерах //Волинська ікона: питання історії вивчення,
дослідження та реставрації. Доповідіта матеріали IV наукової конференції. - Луцьк, 1997. - С. 83-84.
4.Артюх В. С. Отчет о работе
археологического отряда экспедиции «Шельф»на территории Волынской области. - Львов, 1988. - С. 7-8.
5. Археология
Прикарпатья, Волыни и Закарпатья (раннеславянский и древнерусский периоды). -
К.: Наукова думка, 1990.
6. Історія культури
давнього населення України. - К.: Наукова думка, 2001. – Т. 1. – С. 941-949.
7. Кондаков Н. П. Иконография
Богоматери. - СПб., 1914. - Т. 1. – С.259
8. Корзухина Г. В.
Киевские ювелиры накануне монгольского завоевания //Советская археология. - 1950. - Т. XIV. - С.
217-235.
9. Куницький В. А.
Близькосхідні енколпіони на території Південної Русі //Археологія. — 1990. - №
1. - Київ: Наукова думка, 1990. – С. 106-116.
10. Кучінко М. Волинська
земля X - середини XIV ст.: археологія та історія. Навч. посібн. – Луцьк:
Ред.-вид. від. «Вежа» Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2002. – 314 с.
11. Кучінко М. Християнізація
Волинської землі в світлі археологічних джерел // Науковий вісник Волинського
державного університету ім. Лесі Українки. – 2000. – № 3. – Луцьк. – С.45-50.
12. Кучінко М. М.
Волинська земля. X - середина XIV ст. — Луцьк: Вежа, 2002.
13.Мазурик Ю., Остапюк О. Хрест-енколпіон з
літописного Угровська //Сакральне мистецтво Волині. – Луцьк, 2002. – С.
107-109.
15. Макаров Н. А.
Древнерусские амулеты-топорики // Российская археология. – 1992. – №2. – С. 41-56.
16. Нечитайло В. В.
Каталог християнських нагрудних виробів мистецтва періоду Київської Русі (X -
перша половина XIII ст.). – К., 2001.
17. Охріменко Г.
Давньоруські елколпіони у збірках Волинських музеїв //Історія релігій в
Україні. Праці XIII Міжнар. конференції. – Львів, 2003. – С.657-662.
18. Охріменко Г.,
Кубицька Н., Остапюк О., Стемковський В. Давньоруські енколпіони у збірках
волинських музеїв // Історія релігій в Україні: Праці ХІІІМіжнародної наукової конференції.
Львів, 20-22 травня 2003 р. – Львів: Логос,2003. – Кн. ІІ.– С. 656-662.
19.Охріменко Г., Остапюк О.,
Стемковський В. Волинські знахідки давньоруських енколпіонів // Волинська
ікона: дослідження та реставрація: Науковийзбірник. Вип.10. Матеріали X міжнародної наукової
конференції, м. Луцьк, 17-19 вересня 2003 року. – Луцьк: Надстир'я, 2003. – С.114-116.
20.Пекарська Л. В., Пуцко В. Т.
Давньоруські енколпіони в збірці музеюісторії м. Києва // Археологія. – 1989. – № 3. – С. 84-94.
21. Рыбаков Б. Русское прикладное
искусство Х-ХШ веков. – М., 1971.
22. Рыбаков Б. Язычество
древней Руси. – М.: Наука, 1988.
23. Седов В. В. Об одной
группе древнерусских крестов // Древности славян и Руси. – М.: Наука, 1988. –
С. 63-66.
24. Терський С.
Археологія доби Галицько-Волинської держави. – Львів: Ін-т українознавства ім.
І. Крип'якевича НАН України, 2002. – Вип. 1. – 108 с.
25.Енциклопедія. Археологія і нумізматика
Бєларусі. – Минск, 1993.
20.Sztuka Polska predromanska
i romanska do schulku XIII wieku. – 1968.
Рис.
1а. Сакральні речі з території Луцького
історико-культурного заповідника «Старе місто»: 1-2 – енколпіони; 3 – медальйон
(лицьова і зворотна сторони) (рисунки Н. Скляренко)
Рис. 2а. Збірка
сакральних речей з експозиції Волинського краєзнавчого музею: 1 – хрестик; 2-5 –
енколпіони (рисунки Н. Скляренко)
Рис. За. Сакральні речі з
території Волині: 1 – енколпіон, с. Бубнів; 2-5 – енколпіони (матеріали
Володимир-Волинського краєзнавчого музею); 6 – хрестик (матеріали
Володимир-Волинського краєзнавчого музею)
Рис. 4а.
Хрести-енколпіони з Любомльського району: 1-2 – с. Запілля; 3-4 – с. Затишшя; 5
– м. Любомль