Знахідки давньоруських енколпіонів на території Волині
Минуле і сучасне Волині та
Полісся: Луцький район: історія, сучасність, перспективи. Матеріали ХХІІ
обласної науково-практичної історико-краєзнавчої конференції. – Луцьк, 2007. –
С.29-34.
Олексій ЗЛАТОГОРСЬКИЙ,
Григорій ОХРІМЕНКО,
Володимир Савицький
(Луцьк)
Знахідки давньоруських енколпіонів
на території Волині
Духовна культура Волинської землі X – першої половини XIV ст. відзначалася
багатством та розмаїттям проявів, а також оригінальним поєднанням споконвічних
язичницьких (поганських) елементів з християнськими, що відображалося у
витворах мистецтва. Обидві системи віри мали свої чудові прояви у витворах
мистецтва. Дослідники поділяють процес їх об'єднання на три періоди:
дохристиянський, ранньохристиянський та власне християнський [Кучінко М. Християнізація
Волинської землі в світлі археологічних джерел //Науковий вісник ВДУ. – 2000.
–№3. – Луцьк. – С.45-50]. При цьому відзначається в другому та третьому
періодах стійке збереження багатьох традиційних уявлень споконвічної
язичницької віри, які перепліталися з новими, привнесеними зовні. Це
простежується і в поховальному обряді: спочатку кремаційному, потім
тілопокладальному, і в курганах ХІІ-ХШ ст., у покладальних захороненнях
знаходять підсипку з попелу та вугликів як данину минулим звичаям.
Наприклад, навколо курганів помітні ровики як відображення сонячного культу
та ідеї священного кола (Берестяне, Липно Ківерцівського району, Гірка Полонка
Луцького та ін.) [Кучінко
М. Волинська земля Х – середини XIVст.: археологія
та історія. Навч. посібн. – Луцьк: Ред.-вид. від. „Вежа” Волин. держ. ун-ту
ім.Лесі Українки, 2002. – С.136]. Цим же уявленням, напевно, присвячувались
округлі підвіски з кольорових металів, оздоблені по кругу зерню (Майдан-Липно
та ін.). Окремі прикраси давньоруського часу, напевно, були пов’язані з
космічними силами та явищами. До таких зараховують лунниці, яким приписували
магічні властивості, як очі бога тощо. Їх знахідки відомі з шарів ХІ-ХІІ ст.
(Луцьк-Гнідава (знахідка М.Кучінка), Дорогичин, Більчичі, Будераж). Їх розміри
– 2-4 см. Прикрашені вони зерню. Мають вушко для підвішування. На лунниці з
Луцька є зображення хрестика, який був важливим символом і в дохристиянські
часи. Лунниці символізували культ Місяця. Знак півмісяця, молодого, зростаючого
Місяця вшановувався на Поліссі ще з праслов’янських неолітичних часів, а також
в давніх германців.
З християнізацією краю входять в моду сакральні речі: мідні, бронзові
хрестики, суцільно відлиті та складені з двох частин – енколпіони. Більшість
предметів давньорусього дрібного литва представлені двостульчатими хрестами,
які різняться за формою, зображеннями на них і супроводжуючими написами, а
також за місцем і часом виготовлення. Задум конструкції енколпіонів передбачав
створення місткого ларця-мощесховища на базі форми хреста з подальшим
зображенням на ньому різних сюжетів. Саме цій ідеї відповідають енколпіони. І
хоча протягом століть вони змінювалися за формою та оздобленням, сама
конструкція залишалась сталою [Куницький В.А.Близькосхідні енколпіони на території Південної Русі //Археологія. –
1990. - №1. – Київ: Наукова думка, 1990. – С.106-116].
Оскільки частина складнів була знайдена в храмах, М.П.Кондаков вважав, що
саме за їх допомогою ланцюги з’єднувалися з кадилами [Кондаков Н.П. Иконография Богоматери. – СПб., 1914.
– Т.1. – С.259]. Складні із слідами потертості на поверхні, їх зображення
на скульптурах свідчать, що використовувалися вони також як амулети-прикраси і
носилися на грудях. Цю думку підтверджує наявність складнів серед кісток
поховань у склепах. Безперечно, енколпіони, які правили за атрибуцію
церковникам, а також ті, що знаходились в храмах, втілювали в собі глибокий
релігійний зміст у свідомості віруючих. Зображення на складнях сприймалися як
вище за заступництво для його власника, як оберег від усіх можливих нещасть і
хвороб [Куницький В.А.Близькосхідні
енколпіони на території Південної Русі //Археологія. – 1990. - №1. – Київ:
Наукова думка, 1990. – С.107]. Для віруючого складень набував важливого
значення, у зв’язку із змістом його пустотілої частини, яку можна було
заповнити особливо шанованими речами (земля, деревина, мощі).
У цей час серед заможнішого населення міст та сіл поширюються складні
енколпіони. Їх головною сюжетно-композиційною рисою була схематична композиція
складня Христос-Богоматір, тобто, на лицевій стулці зображений Христос, а на
зворотній Богоматір з Немовлям. По їх краях вміщувалися зображення святих.
Спочатку вони виготовлялися по глиняних формах і мали менш чітке зображення,
пізніше – з м'якого каменю. Відлиті в останніх відзначалися чітким опрацюванням
деталей. З Володимира-Волинського походить рідкісне зображення Ісуса Христа з
піднятою для благословення рукою, а також святих в овалах верхнього і бокового
рамен. На одному боці є напис БОРИС, на іншому – ГЛІБ.
Виготовлялися ще енколпіони менших розмірів (1,7х4,3 см) з прямими кінцями
рамен. Вони інкрустувалися білою або чорною масою (Дорогочин, Грудек-Надбужний)
або перегородчастою емаллю (Городок біля Шепетівки). Серед простих людей
поширювалися хрести з каменю, бурштину (Володимир, Дорогочин, Дорогобуж,
Чермно). Їх розміри 2,2x2,2 см, 3,5x2,5 см. Датуються вони ХІ-ХІІ ст.
У період існування Галицько-Волинської держави набули поширення характерні
для другої пол. XIII-XIV ст. енколпіони-квадрифолії. У колекції Львівського
історичного музею є три енколпіони цього типу, що походять з Поділля. Один
такий хрест виявлено на околиці Лучеська [Терський C.
Археологія доби Галицько-Волинської держави. – Львів: Ін-т українознавтсва
ім.І.Крип’якевича НАН України, 2002. – Вип.1. – 108 с.; с.49,52, рис.25:1].
Волинські виробники нерідко орієнтувались на київські зразки. З місцевої
майстерні, очевидно, походить екземпляр із селища Козлів біля Локачів,
переданий до Локачинського народного музею [Терський C.
Археологія доби Галицько-Волинської держави. – Львів: Ін-т українознавтсва
ім.І.Крип’якевича НАН України, 2002. – Вип.1. – 108 с.; с.49,52, рис.25:3].
Центрами декоративно-прикладного мистецтва Північно-Західної Русі були
Луцьк, Дорогобуж, Пересопниця, де працювали майстри-ювеліри. В них
виготовлялися енколпіони, інколи прикрашені емаллю та черню. Асортимент виробів
володимирських майстрів був досить різноманітний:в некролозі кн.Володимиру Васильковичу
перераховують золоті ікони, обкладинки церковних книг, прикрашені сріблом,
емаллю, перлами, відлити з міді ворота, дзвони. Крім виробів місцевих майстрів
на території Галицько-Волинського князівства поширювалися витвори київських [Александрович
В. Мистецтво Галицько-Волинської держави. – Львів, 1991, с.64].
Про місцеве виробництво подібних речей свідчить знахідка ще невідшліфованої
іконки Христа на троні, що виявлена у ремісничій майстерні в Галичі [Там само]. В Луцьку по
вул.Короленка у 1981 р. Г.Охріменком відкрито залишки житла-майстерні: печі
(80х80 см) та дзвоноподібного тигля з масовиною ручкою та отвором біля неї,
шматочки олова тощо.
Досвід виробництва хрестів-енколпіонів приходить на Русь, як зазначають
одні дослідники з Візантії, інші виводять його із Великої Моравії. Але й з
Малої Азії, Сирії, через Київ, Херсонес подібні вироби потрапляли на Русь.
Серед пам’яток давньоруського мідого лиття енколпіони та плоскі хрестики
займали перше місце [Історія культури давнього населення України. – Київ, 2001.
– С.941-942]. Наприкінці ХІІ – на початку ХІІІ ст. глиняні ливарні форми
замінюються кам’яними з так званим дзеркальним відображенням, що дає змогу
більш чітко відтворювати деталі [Там само, с.943-945]. Про хрести з грубим
зображенням розіп’ятого Христа ґрунтовну розвідку зробив В.Седов [Седов В.В. Об
одной группе древнерусских крестов // Древности славян и Руси. – М., 1988. –
С.63-66]. Він пише, що подібні витвори відомі у середньодунайських землях,
Фінляндії та Скандинавії, а ведуть свій початок з Великої Моравії, де виявлені
найбільш ранні екземпляри. Їх поширення на території Русі припадає, на його
думку, на Х ст. Одним з таких енколпіонів походить з городища Заріччя на Стугні
[Там само, с.6с3-64]. Поява виробів цього типу на Русі дала поштовх для
творчості місцевим майстрам і їх вироби в ХІ-ХІІІ ст. розходяться в різних напрямках,
в тому числі і на Подунав’я [Там само, с.65], зокрема, в Угорщині, де
зафіксовано більш як 40 таких предметів (давньоруського і візантійського
походження), також у Румунії та Молдавії. Поширення давньоруських енколпіонів в
Угорщині обумовлювалось, зокрема, політичними зв’язками угорської та
галицько-волинської знаті [Там само, с.65].
Дані про знахідки хрестів „пекторальних” знаходимо в книзі під редакцією
Міхала Валіцького „SztukaPolskapredromackairomackadoschulkuXIIIwieku” (1968
р.). В ній зазначається, що подібні вироби носили не тільки найвищі духовні
особи. Один з них походить з похованя вкатедрі Гнєзно і вважався за роботу візантійських майстрів. Проте
порівняння з давньоруськими аналогами привело до переконання, що цей твір
походить з Києва і датується першою половиною ХІІІ ст. або кінцем ХІІ ст. [SztukaPolskapredromackairomackadoschulkuXIIIwieku. –
Warszawa, 1968. – s.293]. Але чи це було
позовання духовної особи чи світської – не відомо. Хоча на території Польщі є
приклади, коли в об’єктах „архітектури катедральної” знайдено
„пектораль-склад”: в Гнєзно та Кросно.Олов’яний хрест виявили в найдавнішому похованні абатства Тинецького.
Встановлено, що зібрані на території Польщі „хрести-пекторалі”, привезені з
Русі [Там
само, с.293], вони
складаються з окремих половин (аверс та реверс), скріплених завісами. В
середині їх є місце на реліквії. Одні з них прикрашені орнаментами з чорною та
білою емаллю, інші оздоблені фігуральними мотивами в техніці відливання.
Закінчення рамен хреста у них має вигляд медальйонів, у яких розміщено погруддя
святих, на деяких таких є написи (монограми) імен.
Всього на території Волинської області знайдено більше 30 бронзових
хрестиків та енколпіонів. По одному енколпіонові в Жидичині Ківерцівського,
Бубнові Володимир-Волинського, Запілля, Затишшя, Угровськ Любомльського
районів, м.Володимир-Волинському.
Професор М. Кучінко стосовно території всієї Волині виділяє такі типи
хрестів:
1. Натільні рівнораменні (1,8x1,8 см) з потовщеннями на кінцях (Сонсядка –
Сутійськ, Дорогичин – XI ст.); з розширеним перехрестям на кінцях рамен
(Дорогичин, Дорогобуж – ХІ-ХІІ ст.); з потоншеними кінцями рамен (Дорогобуж,
Белз, Лужки у Підляшші - ХІ-ХІІ ст.).
2. Хрестики розміром 5x3 см з розширеннями на кінцях раменами і конічним
виступом зверху, з отвором та лицевим зображенням Розп'яття.
3. Більш складні енколпіони розміром від 3x6 см до 7x10 см, з заокругленими
кінцями рамен (Белз, Дорогичин, енколпіон із Володимир-Волинського з
зображенням Богородиці із піднесеною для благословення рукою, на аверсі є напис
«Борис», на реверсі — «Гліб»). Такі вироби М.Кучінко відносить до ХІІ-ХШ ст.
4. Енколпіони невеликих розмірів (1,7x4,3 см) з прямими кінцями рамен і
розширеним вушком. Деякі з них інкрустовані білою і чорною масою (Дорогичин,
Грудек Надбужний, Обровці – ХІІ-ХШ ст). У інших інкрустовані стулки хреста
перегородчастою емаллю, з мотивом «городки» (Городище біля Шепетівки) [Кучінко
М., 2000, с. 45-50].
Крім цього ще можна виділити підовальний енколпіон з розп'яттям, знайдений
у Луцьку (зберігається в історико-культурному заповіднику «Старе місто»).
Високою досконалістю виробництва відзначається енколпіон із Затишшя з
масивним вушком, що складається з двох півсферичних половинок. У центрі
знаходиться Розп'яття та напис І-С Х-С. На кінцях хреста зображені святі та
написи біля них: з лівого боку – Б (БОРИС), правого – Г (ГЛІБ), зверху – ІОАН,
знизу – ГЕОРГІЙ. На звороті зображення Богородиці. На кінцях хреста – погруддя
святих з написами: зверху – ПЕТРО, зліва і справа – КУЗЬМА, ДЕМ'ЯН, знизу –
ВАСИЛЬ. На половинках вушка є напис І-С Х-С [Охріменко Г., Остапюк О.,
Стемковський В. Волинські знахідки давньоруських енколпіонів //Волинська ікона:
дослідження та реставрація: Науковий збірник. Вип.10. Матеріали Х міжнародної
наукової конференції, м.Луцьк, 17-19 вересня 2003 року. – Луцьк: Надстир’я, 2003. – С. 114-116].
Аналогічні енколпіони, за словами автора знахідки В. Артюха, є в колекції
Львівського історичного музею. Вони походять з Крилоса, Неслухова, Львова.
[Артюх В. Знахідка давньоруського енколпіона на Шацьких озерах // Волинська
ікона: питання історії вивчення, дослідження та реставрації. Доповіді та
матеріали IV наукової конференції. – Луцьк, 1997. –
С. 83-84; Артюх В.С. Отчет
о работе археологического отряда «Шельф» на территории Волынской области. –
Львов, 1988, с.7-8]. Ці вироби, а також
речі із с.Запілля Любомльського району відзначаються більшою деталізацією. А
останній ще й прекрасною збереженістю. Написи на ньому відсутні.
Енколпіон з Гродна ХІІ ст. [Энцыклапедыя. Археологія і нумізматика
Беларусі, 1993, с.667] досить подібний до виробу з Любомля. Він, швидше всього,
виготовлений з глиняної матриці, бо має менш чітку прорисовку. Подібним до
виробу з Жидичина є енколпіон з городища ХІ-ХІІІ ст. Дрисвяти Браславського
району. Аналогічним є і виріб з городища Маскавічи цього ж району (колишня
Полоцька земля, басейн Західної Двіни). Тобто можна зробити припущення, що
вироби волинських майстрів-ювелірів різними торгівельними шляхами розходились
по західних та північних територіях сучасної Білорусі, в тому числі
Гродненському, Полоцькому князівства і не виключено сусідньому Туровському.
Наведені в енциклопедії енколпіони Східної Білорусі (наприклад, з могильника
Курганне, Гомеля) мають інший, чітко відмінний (можливо, місцевий) стиль,
виконання, або потрапляли з південного Подніпров’я відомими торговими шляхами [Энцыклапедыя.
Археологія і нумізматика Беларусі, 1993, с.656].
Отже, на основі поданого можна ще раз підтвердити відомості про існування в
часи Київської Русі на території Волині розвинутих центрів ювеліврного
виробництва, зокрема, в Луцьку, Володимирі та Любомлі, продукція яких широко
розходилась в межах Галичини та Волині і, ймовірно, далі. Цілком можливо, що
усі знахідки, представлені у музейних збірках Волинської області, можна вважати
витворами місцевих майстрів. Більшість із них (з грубим зображенням Христа)
треба віднести до другої половини ХІІ-ХІІІ ст.
Волинські енколпіони та хрести відрізнялись деякими деталями, розмірами,
сюжетами та формою від виробів Галицьких, Київських та інших територій. Отже,
знахідки, котрі представлені у волинських музеях мають чітко визначені локальні
особливості, що також підтверджує думку про самобутність та оригінальнітсь
робіт умільці з Волині.
Рис. 1. Хрести-енколпіони (За Г.Охріменком, О.Златогорським, В.Стемковським).
Рис. 2. Хрести-енколпіони (За Г.Охріменком, О.Златогорським,
В.Стемковським).