Крішан Акаш (Київ)
Місто після Хмельниччини: Ковель у
другій половині XVII ст.
Козацьке повстання під
проводом Богдана Хмельницького у середині XVII ст. стало наймасштабнішим
військово-політичним, а відтак і соціально-економічним катаклізмом для Речі
Посполитої. Протягом буремних подій 1648-1657 років на території колишніх
територіально-адміністративних одиниць останньої – Київського, Чернігівського і
Брацлавського воєводств – було утворено Український гетьманат. Водночас
українські землі, що перебували у складі Руського і Волинського воєводств,
попри багаторічні конфлікти, так і залишилися під владою Речі Посполитої.
Чимало лиха у вирі війни зазнали саме західноукраїнські міста вказаних
регіонів; багато з урбанізаційних осередків по декілька разів переходили з рук
в руки та були в епіцентрі військових операцій супротивників. Друга половина XVII ст. стала для цих міст періодом
своєрідного «відродження», поступового виходу з жорсткої кризи, в якій вони
опинилися внаслідок дій козацьких підрозділів, коронних військ і татарських
чамбулів. Цей процес повоєнної відбудови міг тривати десятиліттями, але для
більшості урбаністичних центрів українських воєводств Речі Посполитої
завершився успішно. Така доля судилась і волинському Ковелю, який багато що
втратив у роки війни, але поетапно міська громада налагодила достатньо
сприятливі умови для проживання і контактів з навколишніми регіонами країни.
Якою ж була динаміка реконструкції цього українського міста після Хмельниччини,
ми і оповімо далі.
«Національний» склад населення Ковеля. У місті проживали представники різних
етносів і релігій. Протягом XVII ст., незважаючи на численні
соціально-економічні потрясіння та політичні кризи, які охопили всю Річ
Посполиту, в місті існували щонайменше три «національні» громади: русини
(українці та білоруси «східного обряду»), поляки (католики і, можливо,
протестанти) та євреї. Попри хибного стереотипу деяких істориків [14, 302] представники цих різних спільнот без
особливих проблем уживалися в Ковель, принаймні, у наших джерелах не зафіксовано
жодного випадку гострого конфлікту між ними [9, 35, 60].
Найбільшою громадою у досліджуваний період були русини «релігії грецької».
На їхню чисельну перевагу в місті опосередковано вказує велика кількість
церков. Однією із найдавніших з-поміж них був Благовіщенський собор, зведений ще на початку XVI ст. князем Василем Михайловичем
Сангушком [24,
151-152; 26, 43]. При храмі діяло православне братство [24, 151; 19, 48], яке піклувалося про матеріальне
забезпечення культової споруди та священика. Інша, Воскресенська, церква міста Ковеля згадується у джерелах з 1549 р. [24, 155]. В наступні
десятиліття вона неодноразово руйнувалася, зокрема, була дощенту знищена
пожежею на початку 1690-х років. Однак у 1696 р. її було відбудовано коштом
тогочасного ковельського старости Стефана Лещинського, який пожертвував на храм
5000 злотих [24, 155]. Після
відбудови храм фігурує в джерелах вже як соборний [6, арк. 60; 7, арк. 14зв., 15зв.; 3,
арк. 102-102зв., 104]. З другої половини XVI ст. і до кінця XVII ст. при ньому діяв шпиталь для убогих
[7, арк. 256зв.]. Окрім
цих церков у місті функціонували ще дві: Введенська (Введення в храм Пресвятої
Богородиці) та Чеснохрестенська або Хрестовоздвиженська [2, арк. 1409зв.].
Католицька громада міста групувалася навколо католицького костелу св. Анни,
який бцло споруджено ще у першій половині XVI ст. Католицький священик володів
двома полями за містом і мав право вільного помолу в одному з міських млинів [27, 83]. У часи
воєнного лихоліття 1648-1657 років і цю культову споруду не оминула гірка доля:
її було зруйновано, а ксьондза Якуба Косинського – вбито [23, 373]. Однак, попри
ці та інші труднощі, протягом останньої чверті XVII ст. релігійне життя ковельських
католиків було налагоджене достатньо добре: з дозволу короля Яна ІІІ Собеського
костел було відбудовано (1676) [12, 183] і він продовжував функціонувати
надалі.
Ковельська єврейська громада (кагал) [22, 79-80] з кінця XVI ст. активно розселялася територією
міста [29, 79-80]. Це
призвело до того, що представники спільноти порушили усталений у більшості міст
Речі Посполитої припис компактно селитися окремо від християн. Подібне
розпорядження видала свого часу володарка Ковеля Бона Сфорца, наказавши євреям
тримати нерухомість лише на «Жидівській» вулиці [21, 149; 27, 168]. Проте, до кінця XVII ст. члени кагалу проживали практично
в усіх частинах міста [21, 124; 7, арк. 265-275]. Єврейській громаді належав цілий
шерег об’єктів, які знаходилися у віданні старших членів кагалу і задовольняли
освітні та релігійні потреби вірних. У 1677-1681 роках тут згадуються синагога
(«божниця»), школа та кладовище («окописько») [5, арк. 53-53 зв.].
Чисельність жителів Ковеля у другій половині XVII ст. була суттєво меншою порівняно з
довоєнним періодом. Так, відповідно до наших підрахунків*, населення міста
наприкінці XVI – на початку XVII ст. становило приблизно 2.000-2.100
осіб (бл. 400 господарств) [13, 24, 120; 16, 75-76]. Напередодні козацької
революції під проводом Богдана Хмельницького число господарств у місті
зменшилось майже удвічі і становило 250 [17, 64], а це означає, що в Ковелі на
той час проживало близько 1.250 чоловік.
Як бачимо, попри те, що Ковель знаходився в епіцентрі ведення бойових дій,
спустошення він таки не уник. На зменшення чисельності його населення вплинуло
також покозачення частині жителів [28]. Ще одним дестабілізуючим фактором, що
міг призвести до бажання залишити місто, були грабіжницькі жовнірські постої.
Потрібно підкреслити, що і в сусідніх містечках, які належали до староства, -
Миляновичах та Вижві – втрати (у димах) були відповідними. На літо 1649 р. у
самому Ковелі нараховувалось 155 християнських і 156 єврейських порожні
(пустки) дими. У Миляновичах і Вижві, відповідно, - 46 та 76 незаселених
міських господарства. Загалом же у Ковельському старостві протягом 1648-1649
років з 1317 димів 482 стали пустками [10, 59].
Наступні воєнні роки не принесли Ковелю нічого доброго. Хоча козацькі,
татарські і коронні війська щоразу оминали місто, чисельність його жителів і
надалі невпинно падала: у 1650 р. – бл. 750 осіб (148 «димів»-господарств),
1651 – 500 (100 димів), а 1652-1654 – 400 (80 димів) [10, 467, 557, 758].
Повільна відбудова Ковеля почалася тільки після припинення бойових дій. У
1675 р., через півтора десятиліття по тому, як на Волині відгриміли останні
постріли, в місті нараховувалося всього 700 жителів (140 димів). Тридцять
господарств з цього числа знаходилися на ринковій площі. Для порівняння: в цей
же час у сусідньому Ратні нараховувалося приблизно стльки ж осілих (заселених)
міських господарств (140) [1, арк. 742-742 зв., 927зв – 928зв.]. В наступні
роки простежується поступовий приріст населення: у 1682 р. – 725 осіб (145
димів), а в 1693-му – близько 1.100 (220 димів) [7, арк. 272-275]. На 1682 р. у
Вижві та Виженському ключі нараховувалося 125 осілих димів, а у Миляновецькому,
що включав у себе м. Миляновичі, Зєлово, Ольшанк, Туровичі та Клевецьк – 150
[2, арк. 1410зв.-1412 зв.]. У наступні п’ять років соціально-економічна
ситуація у місті значно покращилася, позаяк вже наприкінці XVII ст. кількість господарств у Ковелі
зросла до 240 (бл. 1.200 осіб) [7, арк. 265-275]. Ця позитивна динаміка
свідчить про те, що місто, незважаючи на буремні роки середини XVII ст. змогло «відродитися».
Міські цехи. Впродовж усього XVII ст. королівські старости спільно з міською громадою дбали про
безперешкодне функціонування у Ковелі ремісничих об’єднань, діяльність яких
була запорукою економічного зростання усього староства. І навіть попри
соціальні катаклізми 1648-1650-х рр. діяльність ковельських цехів не
припинялася. Цьому сприяла, між іншим, чітка регламентація системи
оподаткування ковельських міщан. Згідно з люстрацією 1653 р. міщани сплачували
податки, встановлені ще королевою Боною у середині XVI ст. [15, 327].
У період повоєнного відродження міста можна спостергіти цікаве явище, суть
якого полягала в об’єднанні представників кількох ремісничих професій в межах
одного цеху. Можливо, такий крок можна пояснити відчутними демографічними
втратами попередніх часів і пов’язаною з ними втратою попиту населення на
товари певного виду. Процес «злиття» малочисельних цехів у більш-менш потужні
виробничі структури також відбвався і на козацькому Лівобережжі України. Так, у
1660 р. у Кролевці було об’єднано цехи кравців і кушнірів, а в 1689 р. до
аналогічного кроку вдалися чернігівські шаповали, пивовари, панчішники, коцники
та рукавичники [22, 187].
За нашими даними, станом на 1680 р.
у Ковелі існувало три об’єднані цехи: різників, пекарів та олійників;
кравців та кушнірів; шевців та гарбарів [5, арк. 62-63зв.]. Ці ж ремісничі
об’єднання продовжують функціонувати і протягом наступних років аж до кінця XVII ст. [6,
арк. 270, 271зв; спр.7, арк.8; спр.3, арк.18, 47зв.; 4, арк. 6,9,20зв.,
111зв.-112зв.], а до ковельських кравців та кушнірів додаються ще і шаповали
[6, арк. 180-180зв.]. Окремо існував досить великий цех, до складу якого
входили римарі, золотники, бондарі, стельмахи, теслярі, гаптярі, токарі,
слюсарі, малярі та сідлярі [4, арк.123зв.-124].
Однак не всі ковельські цехи заради виживання об’єднувалися у більші
виробничі структури. Наприклад, у 1694 р. у місті згадується корпорація
пивоварів [7, арк. 238зв.], а ще раніше – 1691 р. – цех ковалів [7, арк.
63зв.-64]. 1684 р. Знаходимо дані про цех котлярів [5, арк. 202зв.].
Протягом XVII ст. цехові об’єднання відігравали важливу роль не лише у
виробничому і торгівельному процесах у місті. Вони брали активну участь у
виборах членів міського магістрату, що відбувалися щороку, приблизно на початку
лютого. Останній факт красномовно свідчить про важливу роль, яку відігравали
ковельські ремісники в житті міської громади.
Торгівельні зносини у місті. Вже наприкінці XVII ст. у Ковелі велася жвава торгівля,
про що свідчить хоча б наявність тут доволі великої ринкової площі [20, 110].
Відомо, що на ній, окрім житлових споруд, знаходилися так звані «клітки»
(невеликі крамниці), де міщани (християни і євреї) могли продавати свої товари
[5, арк. 142]. Відомо, що за привілеєм 1518 р. у місті мали проходити одні
щотижневі торги, однак пізніше власник маєтку князь Василь Сангушко-Ковельський
попіклувався про те, аби в місті з’явилися додаткові торги по вівторках, що
мало збільшити його митні надходження [11, 183; 21, 101]. Потрібно відзначити,
що ковельчани не лише продавали, але й закуповували худобу, мед, воск і хміль у
найближчих до міста селах: на це у них був відповідний привілей від короля
Сигізмунда Августа [8, 76]. У ковельських корчмах активно проводилася торгівля
горілкою, медом та пивом, причому шинки, зазвичай, облаштовані у будинках
міщан, активно діяли і наприкінці XVII ст. [5, арк. 72зв.;
7, арк. 113зв., 220; 3, арк. 24, 66].
Під час щотижневих торгів ковельчани здійснювали не лише операції купівлі
(продажу) обміну дрібного мійна, часто в ці дні вони укладали трансакції з
нерухомістю, причому йшлося не лише про житлові будинки («ізби») [7, арк.
100зв; 4, арк. 111], але й про земельні ділянки (плаци, городи) [5,
арк.82зв.-83, 153, 191, 236; 6, арк. 34, 65]. Часто під час торгів
ковельчани-християни брали позики в місцевих євреїв, що перебували під присудом
замкового уряду (підстарости). Якщо позичальники не могли віддати заборговану
суму в строк, тоді їм про це «нагадував» замковий уряд через членів магістрату
[4, арк. 48].
Абсолютно логічно, що
жителі Ковеля не лише торгували у себе вдома, але й виїжджали з купецьким крамом
до інших міста свого староства, Володимирського повіту, цілого Волинського
воєводства, а іноді – і за його межі. І в цьому вони аж ніяк не становили
винятку [29,
71]. І тут одними з
найактивніших учасників торгівельних операцій виступали єврей та представники
ремісничих цехів. Вже в останній чверті XVIІ ст. ковельські міщани їздили на
ярмарки до Володимира, Лукова, Сокаля, Мостищ, Локач, Ленчиць, Любомля, Дубна
та Острога [4, арк.21; 3, арк. 46; 6, арк. 22, 25, 26; 7, арк.
34зв., 174зв.; 4, арк.138зв-139, 161; 3, арк. 46; 6, арк. 24; 7, арк. 157,
174зв., 159, 35-35зв.; 6, арк 55зв.]. Щодо євреїв, то протягом останньої чверті
XVII ст.
вони постійно фігурують в якості позивачів та свідків у судових справах,
пов’язаних з торгівельними операціями на території Волині та суміжних воєводств
Речі Посполитої [6, арк.55зв.].
З усього вищезазначеного випливає, що в останній чверті XVII ст., попри тяжкі часи військового
лихоліття, у Ковелі таки продовжували існувати цехові структури, які брали
активну участь у житті міської громади та забезпечували необхідною продукцією
рідне місто. Ковельські цеховики і купці були включені не лише в локальну
торгівлю, вони здійснювали поїздки до більших міст Володимирського повіту і
цілої Волині, а іноді і поза її межі. Відтак, логічно напрошується висновок про
те, що Ковель і надалі продовжував розвиватися як один з важливих міських
осередків Волинського воєводства.
Незважаючи на масштабні
руйнації, що їх зазнав Ковель під час ведення воєнних дій, міська громада (за
сприяння старостинської влади) змогла поступово реанімувати торгівельні зв’язки
з навколишніми урбаністичними центрами Волині й активізувати процеси цехового
виробництва. Однак слід зазначити, що останні аж до кінця XVII ст. так і не набрали довоєнних
обертів, оскільки на українських теренах Речі Посполитої на той час панувала
жорстка соціально-економічна криза, пов’язана із значними демографічними
втратами і політичною нестабільністю у державі, що її спровокувала
Хмельниччина. Водночас із постанням відновлених виробничих і торгівельних
інституцій у повоєнному Ковелі відбулося поетапне зростання його демографічних
показників.
Підсумовуючи наше
дослідження, зазначимо, що, незважаючи на глобальні (повоєнний стан і значні
демографічні втрати) та локальні (втручання замкових урядників у життя міста)
проблеми, Ковель до кінця ХVІІ ст. зміг «відродитися» і надалі залишився одним з
адміністративних і виробничих центрів Волинського воєводства Речі Посполитої.
Список використаних джерел та
літератури
*Тут і далі при
вирахуванні чисельності населення ми користувалися методом, запропонованим
такими авторитетними дослідниками, як О.Баранович та Н.Білоус, які припускають,
що в одному господарстві проживало бл. 5 осіб, див.: Баранович О.І. Залюднення Волинського воєводства в першій половині XVII ст. – К., 1930; Білоус Н. Київ наприкінці XV – у
першій половині XVII століття. Міська влада і самоврядування. – К., 2008.
1. Центральний державний історичний архів України у м. Києві
(далі – ЦДІАК України), ф.28, оп.1, спр.117 [Книга Володимирського гродського суду
за 1675 р.]. – 951 арк.
2. ЦДІАК України,
ф.28, оп.1, спр.123 [Книга Володимирського гродського суду за 1681 р.]. – 1563 арк.
3. ЦДІАК України, ф.35,
оп.1, спр.10 [Ковельська
міська книга за 1694-1697 рр.]. – 227 арк.
4. ЦДІАК України, ф.35,
оп.1, спр.11 [Ковельська
міська книга за 1697-1700 рр.]. – 273 арк.
5. ЦДІАК України,
ф.35, оп.1, спр.7 [Ковельська міська книга за 1680-1686 рр.]. – 279 арк.
6. ЦДІАК України, ф.35,
оп.1, спр.8 [Ковельська
міська книга за 1686-1690 рр.]. – 283 арк.
7. ЦДІАК України, ф.35,
оп.1, спр.9 [Ковельська
міська книга за 1690-1694 рр.]. – 283 арк.
8. Архив ЮЗР. – К., 1907.
– Ч.8, т.5. – 701 с.
9. Документи до історії
унії на Волині і Київщині кінця XVI – першої
половини XVII ст. / Упоряд. М.В. Довбищенко // Пам’ятки. Археографічний щорічник. –
К., 2001. – Вип.1. – 462 с.
10. Національно-визвольна
війна в Україні 1648-1657. Збірник за документами актових книг / Упор. Сухих
Л.А., Страшко В.В. – К., 2008. – 1011 с.
11. Archiwum ksiazat Sanguszkow w Skawucie / Wyd. B.Gorczak. – Lwow, 1890. – T.3. – 606 s.
12. Volumina Legum. – Petersburg,
1860. – T.5. – 463 s.
13. Zrodla dziejowe. Polska XVI wieku pod wzgledem
geograficzno-statystycznym. – Warszawa, 1889. – T.19 [Ziemie Ruskie, Wolyn i
Podole] / Wyd. A.Jablonowski. – 307 s.
14. Антонович В.Б. Монографии по истории Западной и Юго-Западной
России. – К., 1885. – Т.1. – 315 с.
15. Антонович В.Б. Українські міста // Розвідки про
міста і міщанство на Україні-Русі в XV-XVIІІ ст. – Львів, 1904. – Ч.2. – С.311-383.
16. Баранович О.І. Залюднення Волинського воєводства в першій половині XVII ст. – К., 1930. – 141 с. + 1 карта
17. Бачинський В.М., Гром В.М., Цибульський В.І. Волинь у XVI-XVIІІ століттях. – К., 1997. – 110 с.
18. Білоус Н. Київ наприкінці XV – у першій половині XVII століття. Міська влада і
самоврядування. – К., 2008. – 358 с.
19. Бондарчук А. Православне
братство в історії Ковельщини // Минуле і сучасне Волині та Полісся: Ковель і
ковельчани в історії України та Волині. Матеріали ХІІ Всеукраїнської
історико-краєзнавчої конференції (Ковель, 23-24 жовтня 2003 року). Збірник
наукових праць. – Луцьк, 2003. – Ч.1. – С.48-49.
20. Грушевський М.С. Історія України-Руси. – К., 1995. – Т.6. – 667 с.
21. Заяць А.Є. Урбанізаційний процес на Волині в XVI – першій половині XVIІ ст. – Львів, 2003. – 205 с.
22. Компан О.С. Міста України у другій половині XVIІ ст. – К., 1963. – 387 с.
23. Матвійчук М. Католицькі святині Ковеля // Минуле і сучасне Волині
та Полісся: Ковель і ковельчани в історії України та Волині. Матеріали ХХІХ
Всеукраїнської історико-краєзнавчої конференції, присвяченої 490-ій річниці
надання Ковелю Магдебурзького права. Ковель, 5-6 грудня 2008 року. – Луцьк, 2008.
– С.71-75.
24. Пащук О. Життя ковельчан за
законами Магдебурзького права // Минуле
і сучасне Волині та Полісся: Ковель і ковельчани в історії України та Волині. Матеріали
ХХІХ Всеукраїнської історико-краєзнавчої конференції, присвяченої 490-ій
річниці надання Ковелю Магдебурзького права. Ковель, 5-6 грудня 2008 року. –
Луцьк, 2008. – С.151-157.
25. Пащук Т. Життя ковельчан за
законами Магдебурзького права // Минуле
і сучасне Волині та Полісся: Ковель і ковельчани в історії України та Волині. Матеріали
ХХІХ Всеукраїнської історико-краєзнавчої конференції, присвяченої 490-ій
річниці надання Ковелю Магдебурзького права. Ковель, 5-6 грудня 2008 року. –
Луцьк, 2008. – С.158-164.
26. Сас П.М. Феодальные
города Украины в конце XV – 60-х годов XVІ в. – К., 1989. – 230 с.
27. Семенюк А.В. Ковель: минуле і сучасне. – Луцьк,
2000. – 328 с.
28. Ярошинський О.Б. Волинь у
роки української національної революції середини XVIІ ст. – К., 2005. – 458 с.
29. Czyzewski P. Gospodarka Wasilikowa – miasteczka pogranicza Korony i Litwy – w XVI-XVIІI wieku // Male miasta. Gospodarka. –
Lublin-Suprasl, 2007. – S.35-85.
|